Протягом багатьох місяців в містах України та Болгарії презентується документальна стрічка про село Криничне “Місце сили”. Режисером фільму є уродженка села Криничне – Тетяна Станєва. Фільм розповідає про історію та культуру села Криничне (Чушмелій) Болградського району Одеської області.
Ще в грудні на прем’єрі фільму Тетяна Станева зазначила, що ми втратили більшу частину того, що нам залишили у спадок наші пращури, які свято оберігали історію аж 200 років. Власне сама кінострічка призначена для нащадків.
Юним нащадкам чушмелійців, зростаючим в час інформаційних комп’ютерних технологій, вже недостатньо пасивного перегляду кадрів фільму. Вони прагнуть керувати сюжетом через інтерактивні механізми передачі глядачеві ідей відеофільмів з використанням комп’ютерних ігор. Саме це новаторство стало зародженням ідеї створення серії етнографічних комп’ютерних ігор “Місце сили”. Цю ідею підтримала Громадська організація “Центр розвитку Бессарабії”.
Ідейним натхненником комп’ютерної гри стала ще одна активна чушмелійка – Оксана Рященко. Вона – вчитель інформатики “Вищої” кваліфікаційної категорії школи № 10 міста Ізмаїл, викладач Придунайської філії МАУП, а також учасник Одеської команди міжнародного Erasmus + KA2 “GameHub: університетсько-підприємницьке співробітництво в ігровій індустрії в Україні”. Ключовою складовою проектного навчання є команда творців ігор, які є школярами з села. Команда викладачів складається з вихідців цього села, які вже мають досвід створення комп’ютерних ігор.
20 квітня 2019 року за підтримки керівництва школи для групи школярів було організоване перше заняття. Лекторами стали Оксана Рященко та Сергій Мельник, доктор філософії, кандидат наук з соціальних комунікацій, консультант з комунікативних можливостей комп’ютерних ігор проекту GameHub. Оксана Рященко виступила з лекцією про професії в галузі інформаційних технологій, їх зв’язок з розробкою комп’ютерних ігор. Сергій Мельник розповів про роботу з пристроями контролю рухів людини (Kinect) в світлі соціокомунікативного досвіду. Прикладом стала віртуальна комунікація.
По завершені виступу школярам запропонували зіграти в активні ігри. Ці ігри подальшому будуть доповнені елементами комп’ютерної гри з використанням пристроїв контролю рухів людини. Але крім досвідчених викладачів учні села зустріли своїх колишніх старших шкільних товаришів: Святослава Волкова і Михайла Пенчева, студентів 1-го курсу Інституту комп’ютерних систем Одеського національного політехнічного університету. Протягом декількох годин діти розповідали і наочно демонстрували можливості технології Kinect + Scratch. До речі, її можна використовувати як форму природного спілкування в комп’ютерній грі.
В майбутньому планується проведення аналогічних захоплюючих практичних занять зі школярами з основ створення інтерактивних комп’ютерних ігор з віртуальною і доповненою реальністю. В них беруться до уваги національна символіка та одяг. Це – багатобарвні орнаменти національного одягу, музичні національні інструменти, танцювальні па в масових танцях “хоро”, місцевий чушмелійскій діалект болгарської мови, народні пісні, народні звичаї, легенди і міфи чушмелійцев.